Terapia ręki
Celem Terapii Ręki jest usprawnienie i stymulacja precyzyjnych ruchów palców i dłoni (tzw. motoryka mała) oraz dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim kształtów, faktur i struktur. Przede wszystkim celem terapii jest osiągnięcie samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego (jedzenie, mycie, ubieranie się, rozbieranie się, rysowanie, kolorowanie, pisanie).
Rodzicu, gdy Twoje dziecko…
- ma trudności z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych, manipulacyjnych;
- niechętnie podejmuje czynności wymagających precyzyjnych ruchów dłoni czy palców (jak pisanie i rysowanie, malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów);
- ma problemy z nauką samoobsługi (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
- ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
- ma trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
- wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i bardzo niedbale;
- szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania;
- nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur;
- dostarcza sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domaga się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siada na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciska ręce na przedmiotach, uderza rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach;
- ma duże trudności z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego;
- ma niezgrabne, mało precyzyjne ruchy dłoni, związane z nieprawidłowym napięciem mięśniowym (nadmiernym bądź zbyt małym) – mocno zaciska kredkę/ ołówek bądź kredki wypadają z dłoni;
- ma trudności z koordynacją ruchów dłoni, palców i przedramienia;
- ma zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i obustronnej integracji, co może przejawiać się brzydkim pismem i mało estetycznymi pracami plastycznymi,
- nie dostosowuje szybkości ruchów rąk do zadania.
… zastanów się nad terapią ręki.
Dodatkowymi walorami terapii jest to, że uczy ona cierpliwości i stymuluje koncentrację uwagi. Doskonale uzupełnia terapię logopedyczną dzięki silnej podstawie neurofizjologicznej (biologiczne podłoże powiązania precyzji ruchów palców dłoni z jakością wymowy i rozwojem mowy).
Ćwiczenia dobierane są indywidualnie do potrzeb i sprawności każdego dziecka, poprzedzone są krótką diagnostyką skoncentrowaną na zorientowanie się w stopniu trudności dziecka.